ZATRUDNIENIE WSPOMAGANE to efektywna metoda wprowadzania osób niepełnosprawnych na otwarty rynek pracy. Obejmuje wsparcie osoby z niepełnosprawnością na wszystkich etapach zdobycia i utrzymania pracy. To płatna praca wykonywana przez osobę z niepełnosprawnością przy wsparciu trenera pracy.
GŁÓWNE CECHY ZATRUDNIENIA WSPOMAGANEGO:
- Równe warunki zatrudnienia na otwartym rynku pracy.
- Równa płaca według bieżącej stawki u pracodawcy.
- Wsparcie pracownika w wyborze, znalezieniu i utrzymaniu miejsca pracy.
CZTERY GŁÓWNE WARTOŚCI ZATRUDNIENIA WSPOMAGANEGO:
Normalizacja: osoby z niepełnosprawnością mają takie same prawa i możliwości rozwoju jak każdy.
Waloryzacja roli społecznej: metody wsparcia osób z niepełnosprawnością są zindywidualizowane, dopasowane do konkretnej sytuacji i zgodne z normami społecznymi.
Włączanie: osoby z niepełnosprawnością aktywnie uczestniczą w życiu społecznym.
Upodmiotowienie: osoby z niepełnosprawnością samodzielnie wybierają miejsce pracy, i podejmują decyzje związane z zatrudnieniem.
GŁÓWNE ZASADY ZATRUDNIENIA WSPOMAGANEGO:
Zero odrzucenia: rodzaj i stopień niepełnosprawności nie ma znaczenia, każdy ma prawo do podjęcia pracy.
Indywidualne wsparcie - wsparcie według indywidualnych potrzeb.
Nacisk na potencjał: zwracamy uwagę na mocne strony i umiejętności każdej osoby.
Odrzucenie koncepcji gotowości do pracy.
Realne płace i świadczenia - według ogólnych zasad obowiązujący u danego pracodawcy.
Najważniejsza jest jednostka i jej indywidualność: wsparcie jednej osoby na jednym stanowisku.
ETAPY ZATRUDNIENIA WSPOMAGANEGO:
ZATRUDNIĆ – WYSZKOLIĆ - UTRZYMAĆ
- Zaangażowanie klienta:
- rekrutacja do programu;
- autoprezentacja trenera i klienta;
- poznanie klienta;
- zawarcie kontraktu.
- Tworzenie profilu zawodowego:
- próbki pracy – kilkudniowe praktyki, na których trener poznaje możliwości i preferencje zawodowe klienta;
- warsztaty grupowe rozwijające kompetencje społeczne i zawodowe;
- wspólne zaplanowanie działań zmierzających do zatrudnienia klienta.
- Znalezienie pracy:
- wsparcie klienta w poszukiwaniu odpowiedniej pracy, tworzenie dokumentów aplikacyjnych;
- dopasowanie osoby do wymagań związanych z konkretną pracą;
- praktyki i staże zawodowe.
- Zaangażowanie pracodawcy:
- zachęcenie pracodawcy do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej;
- zapoznanie klienta z warunkami zatrudnienia na danym stanowisku, analiza stanowiska pracy;
- wsparcie klienta w przygotowaniu się do rozmowy rekrutacyjnej;
- przygotowanie pracodawcy i środowiska pracy do współpracy z klientem;
- zorganizowanie spotkania z udziałem kandydata, pracodawcy i trenera; ustalenie zasad współpracy;
- wsparcie klienta i pracodawcy w procedurze zatrudnienia;
- podpisanie umowy o pracę.
- Wsparcie klienta w miejscu pracy i poza nim:
- wsparcie klienta w kwestiach formalnych zgodnie z jego potrzebami;
- wsparcie klienta w wykonywaniu obowiązków;
- wsparcie doradcze w miejscu pracy;
- wsparcie poza miejscem pracy, w sprawach związanych z aktywnością zawodową.
Zapraszamy do obejrzenia kilku filmów:
15 LAT WROCŁAWSKIEGO PROGRAMU ZATRUDNIENIA WSPOMAGANEGO
ZATRUDNIAM
PRACUJĘ